Hej Stefan

Hej Stefan! Trevligt att du nu är ledare för ett parti som ser sig som samhällsbärande. Jag tänkte bara skriva några rader som förklarar varför jag inte kommer att rösta på dig på söndag. Det är om du har tid förstås, det är ju trots allt sista veckan nu.

Stefan LövenStefan Foto:Wikipedia

Det är inte så mycket du eller ditt parti Stefan, det kan vara helt okej. En del förändringar skulle jag dock göra. Till exempel är ju ditt partis mantra lite för ofta att alla problem löser man med att höja skatten, det håller jag inte med om. Jag håller inte heller med om att alla problem löses med att höja nivåerna i bidragssystemet. Tyvärr föreslår du just att man ska höja nivån i a-kassan, och det är kanske okej, men jag kan tyvärr däremot aldrig svälja att den bortre gränsen slopas som ni nu föreslår.

Allt det där är dock lite vid sidan av, jag håller fortfarande i stort sett med. Nej, mitt problem är ett helt annat. Det tvådelade problemet kan sammanfattas i två ord. Det ena heter Miljöpartiet och det andra Vänsterpartiet. De två är nämligen partier som jag knappt kan säga att jag håller med ett enda dugg om. Om de skriver ”fördelar” i sina partiprogram så håller jag tyvärr fortfarande inte med. Ändå är det just dessa två partier du ger mig, om jag röstar på dig så röstar jag på dom. Inget jag vill, och därmed är sagan all. Det kan aldrig bli du och jag så länge detta är ett faktum.

När jag börjar granska först Miljöpartiet blir jag nämligen förskräckt. De vill att vi skattebetalare ska betala för all möjlig önskepolitik som t ex friår, men ingenstans presenterar de hur vi ska ha råd med allt detta. Istället får jag snömos som nolltillväxt (!) eller att all kärnkraft ska ersättas av alternativa energislag vilket i ett slag kommer att kasta oss tillbaka till stenåldern och driva ut det som är grunden för välfärden – industrin. Det är helt enkelt så verklighetsfrånvänt att jag hellre avstår.

Åsa RomsonÅsas talibantal borde förskräcka de flesta, men tydligen inte dig Stefan

Bara Åsa Romsons talibantal i Almedalen diskvalificerar henne från allt samröre i mina ögon. Den hejdlösa råsopen hon utdelade mot landets alla män, borde ha sänkt henne och partiet mangrant, tur då att det finns så hjälpsamma journalister som kunde släta över hennes tabbar. Åsas och Gustavs politik borde också den höja allas ögonbryn, så hur i all världen det kunde gå så illa att man måste samarbeta med dessa Miljöpartister det förstår jag inte.

Men tyvärr är Miljöpartiet rena drömmen i jämförelse med Vänsterpartiet. Ett parti som lever i gamla kommunistiska drömmar väl dolda av potemkinkulisser är inget för mig. Att de en gång var det de var säger man sig ha lagt bakom sig, men sanningen är ju att Jonas och de andra har ersatt den ideologin med samma men bara sagt att det är ogenomförbart så länge folk inte stödjer dem i högre grad. Det är dock fortfarande samma gamla hemskheter minus nackskotten då förstås. Inte ens jag tror Vänsterpartiet är kapabel till detta. Det är nog tyvärr däremot de som nästlar sig in i deras led och som dom tyvärr inte har ryggrad nog att markera mot, nämligen våra ovänner från svensk extremvänster.

Man kan ju inte låta bli att undra hur man tänker om man fortfarande vill att samhället ska äga alla banker. Eller för den delen större delen av alla företag, hon säger i SvD:s snabbkoll att det var ett misstag att sälja ut apoteksbolaget. Återigen inget jag förstår, hur kan man tycka att en verksamhet som apotek inte skulle kunna ligga utanför statens ägo förblir en gåta. Om man nu inte hade baktanken att tjäna pengar så man kan lova än mer guld och gröna skogar på de sjukas bekostnad då förstås, men det låter ju lite osolidariskt så det vill jag inte påstå. Jag har ju trots inget annat än misstanken att det skulle kunna vara så.. Så här säger Vänsterpartiets ekonomiskt politiska talesman Ulla Andersson i SVD.

Ulla AnderssonUlla Andersson Foto: Wikipedia

Ulla Andersson går här på och talar om hur viktigt det är att staten återigen bestämmer det mesta och hur allt ska regleras. Inget jag någonsin skriver under på Stefan, fimpa och fimpa nu. Hon vill vidare stå utanför EMU – inget jag håller med om, Sverige ska gå med. Kärnkraften ska inte byggas ut – detta trots att Sverige skriker efter mer. Detta bara för att nämna några frågor. Läser jag Vänsterpartiets partiprogram, något jag har gjort, vill man bara fly hals över huvud. Bolagsstyrelser ska åläggas att kvotera sina styrelser där kvinnor får gräddfil, återigen inget jag någonsin skriver under på. Feministiska dumheter haglar, precis som hos Miljöpartiet, och det är inte utan att man anar släktskapet med Gudrun och hennes rabiata uttolkning av feminism.

Lägg till detta till att sådana personer som Rossana Dinamarca har lovat att läxor i skolan ska slopas och istället ska dessa räknas in i lektionstiden i skolan. Ett förslag som skulle skjuta skolan i sank, det är inget jag påstår – det vet jag. Jag får därmed officiellt stora skälvan så fort jag ens tänker på Vänsterpartiet. Du säger ju att du vill skapa en bättre skola, det blir helt enkelt inte trovärdigt med Vänsterpartiet i släptåg. Skulle en enda av deras förslag för skolan gå igenom, har du Stefan i ett slag gjort precis tvärtemot det du lovar och sånt brukar kallas ohederligt.

Jag kan inte tycker synd om dig Stefan, jag vet att du vill väl men med det här gänget i släptåg kommer nog inte det att gå. Så dessvärre, det här går bort. Jag kan helt enkelt inte rösta på dig Stefan, den enkla anledningen är att jag tror och tycker att de där två andra kommer att föra oss helt åt helvete. Den dagen du inser detta, gör slut med två partier som har saxat ihop sin verklighetsbeskrivning och sett till att också lägga förslag som är som tagna ur en sagobok, då ska jag överväga allt igen. Ett litet tips Stefan, våga lita på din egna politik och låt den vara ledstjärnan istället för att jag ska få allt det där jag inte vill ha på köpet. Tack för att du lyssnade.

5 thoughts on “Hej Stefan

  1. Visst var det enklare förr, när det hette Sossarna, de Borgerliga och ‘dagens tillfälliga missnöjesparti’ – inte ‘de rödgröna’, alliansen och miljöpartiet.

    Gilla

    • Jag skulle med vissa invändningar kunna bli sosse, de har ett tänk jag tycker om. Fimpade de en del saker skulle saken vara biff, men så har vi de där två önskedrömspartierna. Jag kan aldrig rösta på något som innebär att jag indirekt också röstar på vänsterpartiet eller miljöpartiet. De är helt enkelt allt för långt ifrån verkligheten i mina ögon. Jag lägger till och med hellre ned min röst än röstar på detta. Så min uppmaning står sig, gör om sossar. Börja samarbeta med centern eller folkpartiet, de står hyfsat nära den egna ideologin.

      Gilla

      • Har svårt för sjuklövern och kan inte rösta SD på ett par decennier. Håller med om att S verkar närmast verkligheten bland de ”till vänster.”
        Den stående frågan till S idag är ju om de vill ha ministerposter i den kommande FI+V+MP-regeringen …

        Jag var ung en gång, men vad jag har förstått så var det fram till 1980-talet i princip så att S oftast styrde, men ibland lämnade över till M för att riva upp de värsta tokerierna V hade krävt. Sedan fick S tillbaka makten.

        (På den tiden hade ju även C och FP en egen röst.)

        Gilla

      • Får någon av de där onämnbara svärorden ett enda dugg att säga till om lovar jag att aldrig någonsin mer lägga en röst på S. Jag röstar hellre på Fredrik som jag i motsats till sossar, inte tycker har gjort ett dåligt jobb alls. En del skulle jag dock ändra där också som utförsäkringen av sjuka, den bristfälliga integreringen av nyanlända med bidragsberoende som resultat i precis samma omfattning som också sossar har missat, och till sist jobbskapandet där alliansen visserligen är på rätt väg men tyvärr har missat takten i hur mycket man måste skapa.

        Gilla

Kommentera

