Polis Och Pendeltåg – En Omoralisk Kombination?

Så var det dags för tidningarnas sedvanliga gör-svensken-upprörd-så-vi-får-en-anledning-att-sälja-lösnummer. I olika omgångar får vi serverade allehanda dumheter via dessa moralens och handlingskraftens egna riddare. Den här gången var det polisen som hamnade i hårkorset för att dessa hade mage att åka gratis på tunnelbanan och annan kollektivtrafik i Stockholm. För inget upprör som ytterligare en ”snyltare” som försöker att utnyttja vår godtrogenhet och åka på vår bekostnad. Fruktansvärt tydligen enligt Aftonbladets artikel, men när man tittar närmre på det är det som vanligt allt annat än detta.

JaktJournalisterna har siktat in sig på ytterligare en tiotaggare Foto: Jaktojagare

Om man har lite insyn i kollektivtrafiken, vilket jag tror att jag har, ser man att i nio fall av tio är dessa resor tjänsterelaterade. Polisen reser alltså i tjänst mellan olika ställen för att fortsätta tjänstgöra där. Anledningen till att man gör så är att det går fortare att ta sig fram än att till exempel åka piketbil. Det blir också billigare för samhället, det sparar alltså skattekronor som kan läggas på bättre saker än bensin. Pengar som istället kan gå till t ex fler poliser.

EldaArtikeln anser det vara slöseri men plankning kostar enormt mycket mer Foto: Exponerat

Artikeln missar dock målet dubbelt upp. Genom att peka på polisen som problemet och till och med redovisa hur mycket denna ”försyndelse” kostar oss skattebetalare får man en bild som är svår att sudda bort. Trots det är det precis läsaren måste göras. Gör man inte det riktas ju blicken åt fel håll och man missar de som egentligen är de som kostar pengar. De jag pratar om är naturligtvis de proffsplankare som varje dag åker på anda Stockholmares bekostnad. Det är alltså gratisåkning vi pratar om och uppfinningsrikedom och hänsynslösheten för att få som man vill är stor hos denna grupp. När de åker gratis är det någon annan som måste betala, denna någon är den som idag pliktskyldigt betalar för sin resa.

PlankarePlankare kostar tio gånger mer per år än polisens gratisåkande Foto: Planka.Nu

Vi har ryggplankaren som smiter upp bakom intet ont anande resenärer som upptäcker att de har en fripassagerare med sig när de väl är inne. Gör man motstånd, t ex stannar mitt i grinden kan bråk uppstå. För lite sen läste jag en rapport om just detta där en person skulle hem från jobb. Väl framme på t-centralen i Stockholm fick han en person i ryggen. Då kollegan stannade mitt i grinden för att hindra den bakomvarande kom hans två kompisar till undsättning. Kollegan hotades med stryk och flydde till sist in i spärr där stationsvärden hade öppnat och ivrigt gestikulerade. Så fort de hade tillkallat väktare kunde de gå ner och identifiera de tre.

SlagsmålSlagsmål har många olika orsaker, vilka de än är bör det finnas resurser att stoppa dessa Foto: Stockholmskallan

Trots det utsatta läget valde gärningsmannen att sätta igång och slåss med två bastanta väktare som först efter fem minuter kunde övermanna honom och tillkalla polis. Hade alla dessa personer inte funnits på plats för att snabbt kunna ingripa därför att populistiska journalister inte tycker det är okej med polis åkandes gratis, hade ett antal personer skadats. Historiens brottsling är nu arresterad och väntar troligen åtal för våld mot tjänsteman i tre fall plus olaga hot i ett fall, allt därför att både väktare och polis snabbt kunde infinna sig.

UniformUniformerade yrken är ett hundjobb, nu skälls det än mer på polisen Foto: Amazon

Ett annat exempel är aktivisten som uppmanar till en brottslig handling av ideologiska skäl. Kakan Hermansson är en person som har utmärkt sig/gjort bort sig i så många sammanhang att det inte längre ens går att räkna upp alla. Hon har gjort sig skyldig till hatbrott mot män, skrivit nedsättande artiklar gång efter annan på sin blogg. Förutom allt detta har hon via twitter spridit felaktigheter om plankare i tunnelbanan. Bland annat påstår hon i följande:

Reva-kontroller i tunnelbanan är detsamma som biljettkontroller. Fel, här blandar hon ihop två olika yrkesgrupper. Biljettkontrollanter inte har polisiära befogenheter dvs de kan inte agera juridiskt mer än att begära att få se färdbevis och kvarhålla den som saknar. Allt annat som id-kontroll, visitering osv måste man tillkalla polis för att kunna genomföra. Vad som däremot hände i början av Reva-kontrollerna var att polisen kollade färdbevis för att kunna urskilja de som saknade sådant och kanske därmed också saknade uppehållstillstånd. Detta är en metod polisen har slutat att använda efter kritiken de fick utstå.

KakanKakan Hermanssons påståenden är oftast grovt felaktiga, så också nu
Foto: Sverigesradio

Hon påstår vidare att: ”det finns människor som plankar utan att ha nåt val”. Få människor har så dåligt med pengar att de inte har något val, lever man på försörjningsstöd (tidigare socialbidrag) ingår månadskort. Hon pratar om en liten grupp människor som de vore en majoritet. Dessutom är plankning som fenomen inte ett homogent begrepp, skälen till handlingen varierar. Du har de som verkligen står utanför, men det finns de som faktiskt har råd med en i phone men inte att betala för sig.

KakanKakans tweet Foto: Twitter

En annan problematik är all annan brottslighet som samlas i kollektivtrafiken. Ficktjuvar opererar på somrarna, människor med psykologiska problem som ibland, inte alltid, kan bli aggressiva och sexuella ofredanden är några av de brott som man också kan utläsa av allt som händer i kollektivtrafiken. Att då ta bort polisen ur tunnelbanan, hur populistiskt det nu än må vara, skulle vara som att skjuta sig i foten. Inte minst för personalen ombord är hjälpen man kan få ovärderlig. Också våld mot de som genomför biljettkontrollerna är vanlig och därför krävs snabba insatser för att kunna stävja detta. Mer om våldet mot biljettkontrollanter i SVT:s artikel.

BiljettkontrollantBiljettkontrollanter blir i sitt jobb ofta utsatta för våld Foto: Aftonbladet

Inte ens när enskilda polismän åker till och från jobbet på polislegitimation vilket förekommer, har jag något att invända. Det finns nämligen några yrkesgrupper i samhället som vid fara för annan inte kan avsvära sig ansvar, polisen är en av dessa grupper. Det betyder i klartext att reser en polisman eller kvinna gratis på sin legitimation och ett brott, vi säger misshandel, inträffar ombord på t-banan, måste polismannen/kvinnan ingripa, hindra eller ta hand om offret. De fungerar därmed som en extra trygghet. Andra grupper som måste ingripa om situationen kräver det är läkare, sjuksköterskor, järnvägsanställda för att nämna några. Det är med andra ord en liten kostnad om man jämför med den potentiella nyttan dessa personer kan göra.

PolisPolisen är en av de grupper som är skyldiga att ingripa Foto: Sh

Aftonbladet som skrev artikeln först, räknar ihop vad vi skattebetalare förlorar. Hälften av polismännen i Stockholms län förutsätts åka på tjänstelegitimation, det skulle på ett år kosta hela 23,7 miljoner på ett år eller en kvarts miljard på tio år. Jag kan upplysa Aftonbladet om att Kakan, hennes kompisar och de aktioner som ”Planka Punkt Nu” plus alla andra som ligger bakom de beklämmande siffrorna, kostar ca 240 miljoner PÅ ETT ÅR (Beräknat på 2012 års siffror). Med de proportionerna tycks det fullständigt lönlöst att ens inleda artikeln om Aftonbladet hade gjort sin faktakoll förstås, hur de hade kunnat göra en sån hittar du i följande artikel på SVT:s hemsida där siffrorna finns redovisade. Sanningen är ju också att just ”Planka Punkt Nu” tacksamt tar emot artikeln därför att om man får bort polisen ur kollektivtrafiken, då får man bort ett potentiellt hot mot de lagöverträdelser de gör sig skyldiga till med uppmaning om att planka.

obalansObalansen i Aftonbladets räkneexempel är slående, plankarna kostar mångdubbelt
Foto: CSKBT

Löjesguiden vill med detta inlägg nominera tidningen Aftonbladet till priset ”Foliehatt of the Year”. Motiveringen lyder: ”Ni nomineras till priset för er osvikliga förmåga att pejla in Jantelagens underliggande strömmar och formulera lämpliga artiklar som passar detta mönster. Att ni därmed riktar sökarljuset mot något som faktiskt gör nytta och samtidigt riktar det bort från den verkliga onyttan, är svårslaget. Ni gör er därmed till fullt värdiga kandidater till priset.”

Annonser

4 thoughts on “Polis Och Pendeltåg – En Omoralisk Kombination?

  1. Aftonbladet är en skittidning,med argument så dåligt underbyggda att man känner sig förflyttad,till den tid man själv var vänster,och ständigt pratade trodde man omkull andra med sina illa underbyggda argument!

    Gilla

    • Så sant som det är sagt Staffan! Argumenten haltar så betänkligt att de till sist bara havererar i en enda stor ruinhög över det som en gång var ett stolt flaggskepp, men som numer är en jätte på lerfötter med få eller inga existetnsberättiganden. Som jag visar kostar andra grupper tio gånger mer, pengar som tas ut på de som betalar för sig och ingen gör nåt åt det. Tvärtom kan man ana att Aftonbladets lilla räkneexempel tjänar ett syfte, att få bort polisen ur kollektivtrafiken. För jag tror ingen kan vara så ointelligent som artikeln antyder, tvärtom – här finns ett alternativt motiv. Det skulle kunna vara att sådana insatser som REVA och andra, nu har retat upp vänstern så till den milda grad att man måste ta till nåt kvasiargument. Som jag också skriver skulle en sån åtgärd först och främst drabba de som jobbar i kollektivtrafiken, en grupp som idag har blivit en större och större måltavla.

      Gilla

  2. Som sagt var, tror att det är värt pengarna att låta poliser åka gratis eftersom de måste ingripa mot eventuella brott som begås.
    Det är ju som sagt var också skrämmande att man inte tar upp kostnaden för organisationen Planka.nu,s anhängares plankande i sammanhanget. Deras plankande för inget gott med sig..

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s