En Skrämmande Figur

Lars Lindström är sannerligen en skrämmande figur. En person som använder sin journalistiska makt till att medvetet ljuga och misskreditera enbart för att ställa sig in för den rådande agendan är det yttersta beviset på lite eller ingen ryggrad. Det är dessutom en fingervisning om att vissa personer är beredda att göra sig till en nyttig idioter i lögnens och det politiskt korrektas tjänst enbart för att gagna sin egna position. Ett pris de flesta inte skulle betala eftersom det innefattar att svälja sin personliga integritet, dock inte journalister som Lars Lindström. Med en mer historisk tillbakablick kan man titta tillbaka på en person som medvetet har hittat på och duperat också i dåtid. Följ med på en skrämmande resa.

Lars LindströmLars Lindström har kackat på män igen men utan att ha någon att backa upp det med
Foto: Wikipedia

I en äldre artikel (2005) uppvisade han redan då samma tendenser som han gör nu och anklagade redan då män för övergrepp så vidriga att ingen kan sitta still. Problemet är att den var lögn då och den är lögn än i denna dag. Fakta då såväl som nu talar emot snart sagt alla argument han kommer med. Artikeln hittar du här. Han inleder starkt: ”Mansrörelsen är miljoner gånger farligare [än den tidigare nämnda kvinnorörelsen och genusforskningen; författarens anmärkning]. Den som begår sexövergrepp på sovande treåringar, säljer och köper tonårstjejer som sexslavar, misshandlar och våldtar kvinnor.

MansrörelsenMansrörelsen är farlig, så farlig att den måste hånas till tystnad Foto: Arbetarbladet

Min motfråga måste bli vilken mansrörelse skulle ligga bakom detta vidriga Lars? Ingen jag känner till i varje fall. Män har hittills varit väldigt dåliga på att organisera sig i rörelser av det beskrivna slaget. Däremot är det en företeelse som förekommer i specifika sammanhang på specifika platser. Trafficking t ex förekommer som mest i forna öststater som under lång tid har imploderat ekonomiskt och där levnadsstandarden har sjunkit drastiskt. Ett exempel på detta är Moldavien, det är däremot inte ett vitt spritt fenomen och det är definitivt inte en mansrörelse som är gränslös som ligger bakom. Det du säger är en medveten handling från en mansrörelse är med andra ord en handling från få män med skumma ekonomiska avsikter. Därmed har lögn nummer ett levererats.

Samtidigt levererade Lars lögn nummer två. Här är adressen till rapporten som kan berätta för Lars och andra att antalet kvinnor som dömts i vissa länder för vanliga brott, vida bräcks av den grupp kvinnor som dömts för trafficking-brott. Vi kanske borde börja diskutera den skadliga kvinnonormen istället? Sidan 10 i rapporten har det så förödande diagramet.  Tyvärr tycks inte wordpress kunna hantera länkar till dokument med pdf-filformat, men här är adressen: https://www.unodc.org/documents/Global_Report_on_TIP.pdf

TraffickingVem vill inte stoppa trafficking? Jag vill det och jag tror också att minst 99% av alla män vill det också Foto: Deccanchronicle

Vill man gå vidare i resonemanget kring trafficking, vilket jag vill eftersom jag anser det vidrigt, kan man argumentera att det är feministers feltänk som har underblåst den. En gång i tiden när gatuprostitution var tillåten, inte ett fenomen jag på något sätt försvarar, fanns det i varje fall en fördel i eländet. Socialarbetarna kunde på fält gå omkring och se till att tjejerna inte for alltför illa och kunde dessutom hålla reda på vilka som ”gick på gatan”. Likadant kunde polisen på ett helt annat sätt hålla koll på verksamheten. Så fort vi fick förbudet flyttade denna ljusskygga verksamhet in bakom lyckta dörrar och idag har vi illegala bordeller runt om i landet. I anonyma lägenheter kan verksamheten fortgå utan att vare sig polis eller det sociala kan ha samma insyn längre. Ett faktum som har gynnat de som sysslar med trafficking eftersom de nu har fått mindre inblandning och därmed mindre chans till avslöjande. Sånt glömmer dock Lars Lindström i sin feministiska iver.

Svarta PengarLjusskygg verksamhet har förekommit i alla tider men man behöver inte gör det lättare för förövarna Foto: Tradera

Jag kan också glädja Lars Lindström att världens ledare för olika religiösa samfund för en tid sedan på initiativ av påven för att diskutera slaveri i ett mer vitt perspektiv. Det pågår med andra ord en diskussion från ett oväntat håll. Man lyckades till och med komma överens mellan de olika religionerna om ett samarbete för att utöva påtryckning på världens politiska ledare för att få till mer kraftfulla skrivningar i lagar och förordningar för att få till ett stopp. En av de delfrågor som diskuterades var just trafficking. Mer om händelsen hittar du inte i svensk press (undrar varför???), men väl i den engelskspråkiga tidningen Crux.

Human TraffickingNyligen samlades världens olika religiösa ledare för att diskutera problemet, det omnämns inte ens av Lars Lindström Foto: Crux

Lars Lindström fortsätter dock sin vana trogen. ”Alla smarta debattörer som kräver upprensning i genusträsket (!) stopplagar och byxförbud på kvinnor…..vad är de rädda för? Varför vågar de inte erkänna att den manliga seden att slå och kontrollera kvinnor är ett stort samhällsproblem också här i Sverige?”.

Att kräva upprensning i genusträsket är faktiskt en medborgerlig plikt Lars. För i den mer sentida debatten precis som då, har allehanda dumheter kommit i dagen. Senast nu i fredags presenterades den senaste galenskapen. På SVT (var annars???) hittar du nyheten som i varje fall jag tar mig för pannan inför. Där kan jag läsa om att någon person på SCB har fått för sig att med skattebetalarnas pengar ta reda på hur många gatunamn som bär kvinnliga respektive manliga namn. De manliga var i klar majoritet, men inte bara det – de var dessutom längre än de kvinnliga gatorna var.

Att vi som skattebetalare ska behöva betala någons lön för att ta reda på något så ointressant är uppseendeväckande i sig. Än mer uppseendeväckande är de rön denne kommer fram till, gator med manliga namn är längre än de med kvinnliga namn. Ja suck, som vanligt i Sverige så är det väl så att har man inga problem skapar man dem. Den här typen av problematiseringar av icke-problem pågår dagligen i debatten och den gemensamma nämnaren nu som då är att det är vi skattebetalare som står för noterna.

GenustrumpetenGeustrumpeten var avhandlingen som kostade skattebetalares pengar, till vilken nytta? Foto: Susanna Varis

Den som försvarar att skattebetalarnas pengar används till dylika galenskaper bör nog tänka en gång till. Det är inte bara oansvarigt, det är direkt dumt också. För gatunamn är ofta en relikt av det gamla. De som gjorde sig bemärkta då, får gatunamn uppkallade efter sig nu. Läkare, vetenskapsmän och allehanda suspekta figurer i dåtid som råkade göra en insats för sin hembygd blir därmed föremål för ett kritiskt granskande idag. Ett granskande med mina skattepengar I might add. Undersökningen fortsätter med att konstatera att i fem kommuner råder ett omvänt förhållande. Där finns faktiskt fler namn på gator som har kvinnliga namn. Lars kanske kan sent om sider förklara följande för mig, om nu det var fel att ha en övervägande andel manliga namn på gator hur kan det kallas mer jämlikt om det är fler kvinnliga namn? Är det det som är jämlikhet, att det är mer kvinnligt än manligt? Har jag missuppfattat ordet ”jämlikt” när jag trodde att det betydde lika mycket för båda?

LikaberättigandeVarför är feminism i Sverige allt annat än det den säger sig vara?
Foto: Womenscenterforcreativework

”Manlig sed” kallade han dessutom det. Vilken manlig sed skulle det vara Lars? Jag är man men jag har aldrig burit hand mot någon kvinna än mindre utdelat slag ändå är jag enligt Lars en del av en ”manlig sed”. Det man idag vet om våldsbrott är rätt mycket. Kvinnor drabbas oproportionerligt mycket av våld i hemmet, ofta av en närstående eller partner. Gatuvåld drabbar män nästan tre gånger så ofta som det drabbar kvinnor. Förövaren är yngre, ofta under trettio. Med åren tycks våldsbenägenheten sjunka. En liten grupp män är förövarna och dessa återkommer igen och igen som förövare i statistiken. Man kan t ex utläsa att 1,3% av befolkningen utsätts för hela 49% av alla brott. Antalet personer som utsätter dessa 1,3% brukar vara ungefär lika stor dvs ca 1,3% är de som står för 49% av brottsligheten. Den siffran var ungefär likadan 2005 som den är nu.

ManbarhetsritHär en manlig sed, men den innefattar betydligt mer sällan våld mot kvinnor i organiserad form Foto: Nevabooks

Det finns alltså ingen SED att slå kvinnor vare sig i Sverige eller någon annanstans, det finns däremot ett fåtals övertramp och övergrepp mot de många som återkommer igen och igen i statistiken. Nyckeln till lösningen på problematiken heter alltså att rikta insatser mot de få, inte att generalisera som Lars gör. Återfallsförbrytarna gör att en procent 1%(!) står för hela 63% av alla våldsbrott idag, mer om detta via länken till Brå. Ge dem straffet eller hjälpen men dra inte alla över en kam är du snäll. Dessutom kan jag glädjande nog meddela dig Lars att de senaste siffrorna pekar på att allt färre säger sig ha blivit utsatta för misshandel, trakasserier mot kvinnor ökar dock tråkigt nog. Länk till Brå hittar du här. I följande länk kan Lars, om han är intresserad, läsa om att våld mot män respektive kvinnor i nära relationer är nästan lika vanlig men grövre till sin natur mot kvinnor, länk hittar du och Lars här.

ÅterfallsförbrytareÅterfallsförbrytarna är problemet Lars, inte mansrörelsen. En procent av dessa begår 63% av alla våldsbrott Foto: Brå

Men säg den dåre som slutar när de har börjat, inte Lars Lindström i varje fall. För med en sådans envishet fortsätter han: ”Hånfulla antifeminister hävdar att något globalt kvinnoförtryck inte existerar. Nej, visst. Titta på den senaste WHO-rapporten: Våld mot kvinnor är en normalitet i Peru, Bangladesh, Thailand, Tanzania och flera andra länder där statistik om detta inte tidigare funnits. I Etiopien har sju av tio kvinnor blivit sparkade slagna eller våldtagna av sina män. Sju av tio!”

Tack Lars! Du gav mig just mitt bästa argument och därmed anser jag att jag har bevisat att din tes är fel. Den mer radikala feministiska rörelsen av idag argumenterar oftast att de skyldiga till dylika övergrepp är vita medelålders heterosexuella män – de som hånfullt i bland kallas för cis-män. Här utmålar du alla andra grupper än dessa och det är jag tacksam för, det visar nämligen att vi är oskyldiga vad än feministerna säger. Själv har jag bara varit i ett av de av dig uppräknade länderna – Peru – och där sysslade jag definitivt inte med kvinnoförtryck. Inte heller idkar jag denna syssla här hemifrån som feminister så gärna vill utmåla det som, för vad än dessa säger Lars så finns det inget globalt patriarkat. Det fanns inte då och det finns för din upplysning inte heller nu någon mansrörelse som är global.

Cis-manI feministernas värld ser fienden ut så här men……Foto: Susanna Varis

map_of_peru….enligt Lars Lindström kommer han bl a härifrån. Hur ska feministerna ha det? Och är det inte lite rasistiskt att utpeka en nationalitet för ett problem som finns?
Foto: Lonelyplanet

Jag förnekar inte att ett globalt problem. Visst finns både trafficking, kvinnomisshandel, sexuellt utnyttjande av barn. Jag tror ingen kan blunda för de missförhållandena och ingen kan heller låta bli att knyta näven i vrede över det. Men att anklaga män i t ex Sverige för det som händer i Tanzania eller Etiopien är i det närmaste det mest absurda man kan komma i närheten av. När du Lars menade att det skulle finnas en mansrörelse som skulle ett eller annat sätt ligger och låg bakom dessa företeelser gör du ju vad som kallas en halmgubbe. En sån är en tänkt eller verklig person eller företeelse som man sen iklär tankar och åsikter utan att denna ens får komma till tals. Här är det något så mystiskt som mansrörelsen som ikläs rätt vidriga egenskaper. Allt för att Lars Lindström ska kunna säga ”Titta, vad var det jag sa”. Problemet är att det fortfarande inte finns en mansrörelse.

HalmgubbeOhederligheten hos Lars Lindström tar sig t.o.m. uttryck som halmgubbar
Foto: Varnamonyheter

Fast på den sista punkten skulle jag nog vilja se en ändring. Efter Lars Lindströms senaste artikel i Expressen har det nog blivit dags att skapa just en mansrörelse vars uppgift är att se till att få feministerna att sluta med sina grundlösa anklagelser. Det är dags att skapa detta nätverk, jag är gruvligt trött på den ensidiga skrikiga propagandan som Lars Lindström och andra ”feminister” sysslar med. Jag sätter ”feminister” inom parantes eftersom rörelsen handlar om jämlikhet och respekt, men i Sverige har den som vanligt omtolkats till att innefatta dumhet, lögn och ojämlikhet. Det har inte minst Lars Lindström genom sin senaste artikel visat.

VredeDet är dags att sluta slita sitt hår i vrede och istället bilda den mansrörelse som ska ge feminismen dess motvikt Foto: SVD

Löjesguiden vill med dagens artikel inte alls nominera Lars Lindström till priset ”Foliehatt of the Year” eftersom artikeln är för gammal. Jag vill däremot belysa en serieförbrytares verk som återkommer också i nutid och därför förstärker intrycket av en person i stort behov av att få vara med i den feministiska statskyrkan. Motiveringen lyder: ”Du belyses med dagens artikel för din osvikliga förmåga att se saker som inte finns och att hitta nya snärtiga formuleringar för att anklaga dina meningsmotståndare. Antagligen dessutom bara för att skaffa dig en karriär. Den avskyvärda retorik och anklagelse du gör dig skyldig till och som drabbar människor som aldrig har krökt ett hår på någons huvud, berör dig inte. Därmed blir du en del av den fullständigt hänsynslösa debatt med fulmetoder som bara feminister använder sig av. Felaktiga eller förvrängda fakta, påståenden utan saklig uppbackning av dessa och direkta lögner är några av metoderna som tydligen också du använder dig av Lars. Därmed har du både med din äldre och din mer sentida artikel visat att hänsynslöshet är en framkomlig väg i dagens journalistik.”

7 thoughts on “En Skrämmande Figur

  1. Ledsen för att kasta grus i maskinerit, men det verkar som Lindströms artikel är från 2005. Hänvisningar till vad som hänt ”nyligen” eller statistik från 2010 är därmed irrelevanta för att bemöta hans påståenden.
    Vilket får mig att känna mig lätt obehaglig till mods, för jag tror nästan att jag var på och slaktade samma artikel för en månad sen eller så.

    Gilla

    • En serieförbrytare som Lars Lindström bör väl avslöjas för vad han är hur gammal eller ny en artikel än är. Att han uppvisar en historia av misandri kan vara värd att belysa trots allt. Att han har fel bör dras ut i ljuset trots omständigheter som de du pekar på. Någon tycker ju t ex att det är relevant att artikeln ligger upplagd än idag, någon tycker med andra ord den säger något om vår tid. Något den ju inte gör men ändå indirekt påstås göra.

      Gilla

      • Absolut. Jag har inte invändningar mot ditt inlägg per se. Men formuleringar som ”Skitsnack Lars! Tittar man på statistiken för Sverige som jag har hittat i Statistisk Årsbok 2010, …” blir lite problematiska, eftersom det framstår som det skulle han också ha kunnat gjort. Men det kunde han givetvis inte.
        Jag antar att du helt enkelt missade att Lindströms artikel var gammal. Lätt gjort. Gamla artiklar har en tendens att dyka upp, så man bör vara uppmärksam på det och alltid kolla vad det står för publiceringsdatum på dem.
        Det gör ju inte vad du skriver ogiltigt, men kritiserar man en gammal artikel bör det framgå att den är gammal.
        Och det blir väl onekligen lite konstigt att nominera honom till ”Foliehatt of the Year” baserat på en snart tio år gammal artikel?

        Gilla

      • … litet tillägg.
        Som sagt, jag har inga egentliga invändningar mot ditt inlägg, men det gör att det förlorar på en teknikalitet. Vad jag skulle göra i ditt läge vore helt enkelt att lägga in en brasklapp i början där jag erkände att jag missat utgivningsdatumet, men att jag står för min kritik i övrigt. Jag skriver själv aldrig om inlägg eftersom jag är allergisk mot historierevision och hellre äger mina misstag.

        Gilla

      • Tack för ditt påpekande som är helt rätt. Har gjort en del ändringar som förhoppningsvis ska kunna göra den lite mer relevant. Förlåt för det sena svaret men bättre sent än aldrig förhoppningsvis. 🙂

        Gilla

      • Varsegod. Tycker det är bättre att sånt här påpekas av någon på ”samma sida” istället för att någon från ”andra sidan” drar ner brallorna på en.
        Bitter erfarenhet har lärt mig att det är bäst att hålla koll på datum och tider om man inte vill göra bort sig.

        Gilla

      • Det är sant Dolf och jag tackar dig för dina tillrättalägganden. Den enda ursäkten jag har är att jag just nu äter penicillin och känner mig inte helt ”luddfri” i huvudet. Men poängen är noterad och jag har som sagt ändrat på ett förhoppningsvis bättre sätt.

        Gilla

Kommentera

