Ett tankemässigt sammanbrott

Valarbetare är de volontära krafter som ser till att arbetet med olika valbestyr blir gjort. De klistrar upp valaffischer, de hjälper till med utdelning av informationsfoldrar och så vidare. De är de hjältar ingen skriver kväden om och de som gör det verkliga jobbet. Frågan är nu om Sd behöver sina efter senaste tidens händelser där andra tycks vara minst lika bra på att fiska röster åt dem som de själva är.

Vulgärvänstern sköter ju nämligen helt och hållet det arbetet åt dem. Något man visade med all tydlighet  i incidenten kring rabaldret på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Där drog horder in och slet ner deras affischkampanj, något som kanske än mer har bidragit till att folks sympatier för partiet nu ökar. Bloggen Fnordspotting har också skrivit om händelsen. Också i följande inlägg hittar du en kommentar från samma blogg.

ÖstermalmstorgDen något iögonfallande reklamen kunde för ett kort tag ses överallt på tunnelbanestationen. Snart hade den dock rivits ner av arga demonstranter som låtsades vara vänster, men som lika gärna hade kunnat vara sd:s valarbetare Foto: Youtube

Det började ju med att SD hyrde plats i nergången för en affisch- och dekalkampanj där man ursäktade röran i staden kring alla rumänska tiggare. En smart kampanj som kanske gick lite för långt men som väckte uppmärksamhet. Sociala media gick varma när twittervänstern drog ihop sitt garde som Anybody’s Place har bloggat om. Sd menade att de vanliga politiska partierna inte tar sitt ansvar vilket ju är helt rätt. De etablerade har inga svar, ingen strategi och istället är man helt i våldet på miljöpartiet och deras syn i frågan. De övrigas strutspolitik har Dick Erixon gjort ett inlägg om.

Miljöpartiets vetorätt i frågan har medfört att alla övriga partier har havererat i frågan. Det är den röran som SD vände sig emot i kampanjen. Visst var det med vulgära inslag och visst var det med känslomättade övertoner vilket man hade kunnat undvika. Det var dock en legitim kampanj om än smaklös. Mer om kampanjen har Sjätte mannen bloggat om. Också Motpol har skrivit en bra artikel om händelsen.

Innan någon börja skrika en liten förklaring. Jag är inte en vän av SD, men jag skulle hellre dö än att göra som vänstern vill nämligen kväsa dem. De har en lika stor legitim rätt att existera som andra partier, det är det som är demokrati. Självklart har de också rätten att framföra en åsikt, det är också en självklar rätt i demokratiska stater. Den delen av vänstern som nu rev ner deras kampanj i tunnelbanestationen är därför enligt min definition inte heller demokrater, de tillåter ju inte SD att uttrycka sin åsikt.

Censorship KillsCensur av budskap är oacceptabelt i en demokrati vem det än är som vill censurera vad. Möt med argument istället, det tycks ju vara en bortglömd konstart Foto Wikimedia

Det är som om delar av vänsterns förmåga att argumentera och visa på exemplen som visar att SD har fel har upphört att existera. Debattklimatet är över och därför tar man fram baseball-argumentationen istället. Det faktumet gör dem bara till en hjärndöd kader som saknar förmågan till att föra ett samtal. Än mindre är de kapabla att argumentera omkull Sd, här är det baseball som gäller.

Att man nu tar till den juvenila metoden där ungdom utan förmågan att tänka självständigt blir en armé av goda och godtrogna, är ytterligare ett brott mot allt vad diskussion heter. Skickar man in dessa att uträtta ett så smutsigt arbete som att riva ner affischer och därmed censurera, leder lätt till ett tankemässigt sammanbrott. Detta sammanbrott skiljer agnarna från vetet. De som är offer blir vinnare dvs sd och de som kör med baseball-metodik är förlorarna dvs vänstern.

Ja det är en sak att man inte delar ett budskap, men inskränkandet av den fria tanken och den rätt som demokrati ger en till att uttrycka dessa gör vänstern till förlorare. Men det går längre än så. Baseball-vänstern har helt enkelt blivit sd:s bästa allierade när de nu drar fram med sin hjärndöda metodik. Historien visar nämligen igen och igen, den som tar till våld är också den som står som förlorare.

BaseballEtt kinesiskt ordspråk säger att ”där hjärnan tar slut tar knytnäven vid”. Kanske borde det vara ”tar baseball-trät vid” för det är dit svensk extremvänster strävar och redan är Foto: Wikimedia

För det man gjorde på Östermalms tunnelbanestation var att göra sd än större. Det var med andra ord en handling som får amöbor att framstå som intelligenta varelser i jämförelse. Det är med andra ord ett totalt sammanbrott för den svenska vänstern. Det är också ett hyckleri i storformat det som nu hänt. Svensk vänster har hängt ut sig själv som en gapande hop i desperat jakt efter ett  argument, men med en brinnande iver att hindra andra från att utnyttja sin demokratiska rätt.

Hade man varit emot förtrycket av åsikter vilket man inte är inom den rörelsen, hade de bara behövt röra sig ner till perrongen på stationen så hade de sett ett av historiens största förtryck. På stationen finns konst av Siri Derkert. Hon var konstnär men också aktiv inom ytterlighetsvänstern och extremt kontroversiell.

Som medlem i Svenska kvinnors vänsterförbund, och som en av undertecknarna när Svenska fredskommittén grundades, registrerades hon hos säkerhetspolisen som en säkerhetsrisk. Anledningen var att båda organisationerna kontrollerades av Sveriges Kommunistiska Parti som senare blev vänsterpartiet och dessa hade en lång historia av samarbete med Moskva. Båda organisationerna ingick dessutom i de Sovjetstyrda paraplyorganisationerna Kvinnornas demokratiska världsförbund samt Världsfredsrådet.

FredFred har många velat ha genom historien men få har lyckats. Sigrid Derkert ville ha det men lierade sig med Sovjetunionen som knappast ville ha fred Foto: Wikipedia

Hon var dessutom en av de som mest aktivt tog initiativ till allehanda Sovjetälskande tilltag som när ett fredsmöte i Stockholm lät skicka ett telegram till Moskva adresserat till Stalin personligen som löd: ”hälsar generalissimus Stalin såsom ledare för sovjetregeringens och sovjetfolkens fredspolitik” och uttryckte ”solidaritet med Sovjetunionens kamp för fred”. Kanske inte det mest smarta draget ur en rent demokratisk synvinkel, men så var och är kommunism inte en demokratisk ideologi heller.

I konstverket på Östermalmstorgs tunnelbanestation återfinns revolutionsromantik, referenser till revolutionshjältar och andra massmördare i upprorets namn. Där möter vi inga protester från samma vänster, då är det ”rätt” sorts referenser. Hade man ens haft ansatsen till demokratiska ideal borde man från deras sida haft synen att förtryck är förtryck och våld är våld varhelst denna kommer från. Återigen det tankemässiga sammanbrottet med andra ord. Hela historien om Siri Derkert och hennes politiska engagemang har Per Gudmundson skrivit artikel om i SVD.

Vi kanske borde storma Östermalms tunnelbanestation med järnspett med oss där vi kan bryta sönder hela skiten och hävda att det är för att försvara och värna demokratin. Det är ju samma argument vänstern använder för att dölja att det är vanlig anti-demokrati och vandalism man håller på med. Inte så att sd har rätt, men två fel ger inte ett rätt. När till och med vänstern reagerar bör man darra som här i Unvisit Nyheter 24

FogelstadsgruppenHade baseball-gänget rört sig ner på perrongen hade de kunnat demolera lite vänsterpropaganda också, ”konsten” har i vissa kretsar länge varit en nagel i ögat
Foto: Wikipedia

Löjesguiden nominerar idag baseball-vänstern till priset ”Foliehatt of the Year”. Motiveringen lyder: ”Ni är sd:s bästa valarbetare. Ingen kan få bättre hjälp på traven än den ni ger. Varje gång ni försöker inskränka deras självklara rätt att verka, ger ni dem ytterligare tiondelar eller procentandelar i oppinionssiffrorna. Ni tillsammans  med de etablerade partierna kommer snart att göra sd till landets största parti. Ett svårslaget rekord som kommer att göra er till värdiga kandidater till priset.”

15 thoughts on “Ett tankemässigt sammanbrott

  1. Som sagt var, V har ju rötter i ett parti som hyllade kommunistdiktaturer ända in på 80-talet
    och fortfarande lär ha bilder/statyetter på Lenin i sina partilokaler så när dom försöker framstå som fina demokrater och bättre än SD så är det ganska skrattretande.
    SD har sin bruna bakgrund att skämmas för men varför är V mera rumsrena än SD ? V har ett antal anhängare som är väl så våldsbenägna som delar ur SD så varför anser V att dom är bättre ?

    Gilla

    • Ja, varför är v mer rumsrena än sd när de hela tiden visar att de gamla ränderna inte har gått ur? Jag antar och gissar att det har med vänsterns hittillsvarande problemformuleringsmonopol att göra. Det är ju så att hittills har v, s och mp kunnat sätta agendan utifrån ett problemformuleringsmonopol där man har kunnat beskriva vilka problemen är och vilka prioriteter detta medför. Tyvärr är detta monopol på många områden, bland annat det migrationspolitiska, ett tankemässigt arvegods från mp som har kunnat styra och ställa lite som de själva vill. Alla tycks ju vara fullt upptagna med att buga och bocka för denna härdsmälta till parti också s. Det har medfört ett stort inflytande i frågan, alltför stort om du frågar mig. Men s tycks fortfarande mer än välvilligt inställd också nu.

      V har ju mer än en gång visat att de gamla takterna sitter i, man har bara bytt front för att se till att städa undan liken ur garderoben och inte skylta alltför tydligt med hur det egentligen är ställt. Jonas intervjuades ju för ett år sedan av SVT i partiledarutfrågningen och lät misstänkt lik den gamla leninistiska retorik man har vant sig vid sedan årtionden tillbaka i tiden. Också Rossana Dinamarcas patetiska försök att fösa in Amineh Kakabaveh i ledet igen andades härlig gammal stalinism. Säg inte emot oss, inrätta dig! Att vår regering samarbetar med detta parti säger allt och mer om regeringen. Det finns två partier i Sverige som går helt bort och båda är de som influeras mer än de har mandat till i den nuvarande konstellationen som kallas regering, vi behövde en ny regering förra året men vi behöver fortfarande en ny regering.

      Gilla

  2. Undrar vad du menar med ”En smart kampanj som kanske gick lite för långt”, är det raden ”INTERNATIONAL GANGS PROFIT FROM PEOPLE’S DESPERATION.” som du åsyftar? Det är ju ingen lögn. Expressen 17/5-15 ”Polisens spaning visar: Tiggeriet är organiserat”.
    ”OUR GOVERNMENT WON’T DO WHAT’S NEEDED” är ju heller ingen lögn. Vi låter människor förnedra sig själva genom att sitta och tigga. Och politikerna försvarar systemet med tiggeri. Men det är klart, vänstern behöver tiggarna för att försvara sin existens.
    Tillbaka till min första fråga, vad var det i kampanjen som gick för långt?

    Gilla

    • Jag gissar att det handlar om att gardera sig, så att Löjesguiden inte blir ett alltför lätt offer för GBA-maffian. Men det lär inte fungera! Jag tycker alla vettiga personer ska sluta gardera sig.

      Gilla

      • GBA maffian är det nya svarta. Guilt By Association.

        Du har ansvar för alla som någonsin har gjort, gillat, åkt samma tåg eller överhuvudtaget har några som helst gemensamma skärningspunkter med dig.

        En gammal förkastad argumentationsteknik som ingen går på men som gärna används när man inte har några argument eller hela verkligheten emot sig.

        Gilla

    • Dina citat säger jag ingenting om, jag håller till och med i stora delar med som när jag skriver: ”Sd menade att de vanliga politiska partierna inte tar sitt ansvar vilket ju är helt rätt”, ”Miljöpartiets vetorätt i frågan har medfört att alla övriga partier har havererat i frågan.” för att nämna några. Jag har jag alltså inget att säga om budskapet så långt. Vad jag tycker var onödigt var följande: Jag är en person som tycker jag kan klappa mig på axeln därför att jag hela tiden tänker, reflekterar och agerar på det jag ser. Jag har svårt för att svälja någons budskap eftersom budskap är en enkelriktad historia för att övertyga mig, jag är istället i grunden en mycket oövertygad människa. Jag ifrågasätter allt och alla, jag granskar alla budskap för att se det dolda det man inte vill att jag ska upptäcka. Jag köper inget rakt av utan att granska det helt enkelt. Därför är jag också mer än misstänksam när man försöker att anspela på känslor och spela på dessa i ett budskap. När man gör det blir det mest effektivt att göra det i bild, gärna med pålagd musik i bakgrunden för att förstärka. När man i kampanjen använder en uteliggande man på en gata är det just den påverkan jag är så allergisk mot, man försöker manipulera mina känslor. Skickligt men jag får som sagt klåda, det känns helt enkelt för mig spekulativt.

      Gilla

  3. Det som nitade sig fast i mitt minne efter att ha sett videoklippet från vandaliseringen av SD-kampanjen var den stora övervikten av hatiska kvinnor/tjejer. Detta var en regelrätt uppvisning av radikalfeminism och vad den gör med människor. Att se alla dessa hatiska, spottande men också som det verkar väldigt sorgsna tjejer är både skrämmande och sorgligt.
    Få har tagit upp den feministiska vinkeln i rapporteringen av händelsen. Toklandet har gjort det men framför allt danska snaphanen.dk som skrev fritt översatt ”som man ser är det övervägande kvinnliga rödgardister, exemplariska produkter av en politisk missionerande skola”.
    Vi kan tycka olika om själva reklamkampanjen, men en sak tycker jag i varje fall – den är inte i närheten av den osmaklighet som alla de övriga riksdagspartiernas blundande och deras totala förnekelse i frågan för med sig.
    Laglöshetens utbredning i denna fråga och i migrationsfrågan sliter sönder vårt samhälle.
    Och jag vägrar att skjuta budbäraren.

    Gilla

    • Den vinklingen har jag förbisett men tack för tipset. Kan vara mer än värt att ta upp lite senare som ytterligare ett inlägg. Och visst är det så att det sorgliga är att dessa människor är både hjärntvättade i den ”rätta läran” och lydiga verktyg i någon annans händer. Jag skulle också känna mig maktlös och deprimerad om jag blev utsatt för vad jag bara kan gissa att dessa har blivit utsatta för. Det här är precis som du nämner en ödesfråga som håller på att slita samhället itu och som dessutom lämnar så mycket hat och oförsonlighet i kölvattnet. Har vi Löfven som statsminister om ett år lär saken ha blivit än värre, men med sd vid makten (förutsatt att de blir landets största parti som alla förutspår) lär vi ha inbördeskrig. You’re damned if you do, and damned if you don’t. Lösningen om den nu finns, handlar om nationell enighet men den finns inte i denna fråga. Kratern som går mellan de två lägren är så djup och vid att överbryggning lär vara omöjlig. Vad jag vet är den ena sidan i en förkrossande majoritet – den som vill begränsa invandringen – medan den andra är både högljudd och hårdför. Också här tycks avgrunden så djup att botten knappt kan urskiljas. Sd har som jag ser det i sin kampanj rätt, men framför den på ett sätt som har skapat hat och kaos. Jag kan dock inte säga att jag tänker skjuta pianospelaren jag heller, de har en poäng i att de etablerade har misslyckats och har inte heller majoriteten med sig i frågan. Då spelar det liksom ingen roll att den andra parten – vänstern – är högljudd och hårdför längre. När majoriteten känner en djup oro för det som nu händer bör också de etablerade lyssna på folket hur långt upp i elfenbenstornet de än försöker att gömma sig i. Så nej, i jämförelse med den världsfrånvända politiska klass som vi idag har i alla de etablerade partierna framstår sd som en ren och skär nyponros bland tistlarna. Det här landet behöver som jag länge har påpekat en nystart utan den politiska adel som idag ser makten som självklar och att folket bara är till besvär utom vart fjärde år. Vi behöver helt enkelt något nytt.

      Gilla

      • Det är många som tror på inbördeskrig om SD blir för stora och kommer i maktposition. Det om något visar väl uppvisningen i tunnelbanestationen. Frågan är dock vad den konflikträdde svensken ska göra då?
        Ett sådant ”inbördeskrig” skulle ju stå mellan vänstern (och då innefattar jag stora delar av dagens borgerlighet) och den korrumperade statsapparaten på ena sidan och SD på den andra. Men vad gör ”folket” – det är den stora frågan?
        Vi är också många som tror att demokratin i Sverige är så svag att SD kommer att förbjudas. Av den anledningen är det av yttersta vikt precis som du skriver att det växer fram nya grupper som motverkar diktatur.

        Gilla

      • Jag tror att människor som du, jag och alla andra som ändå har något kvar i cerebellum måste återta makten. Just nu ligger makten helt och hållet hos de etablerade partierna och initiativet som inte finns hos dem har istället kidnappats av extremister framför allt på vänsterkanten. Power to the people må vara en sliten klyscha men alltför länge har vi slentrianmässigt lämnat besluten åt andra med den undermedvetna motiveringen att ”De löser säkert allt till det bästa så att jag slipper att bry mig om saker jag ändå inte förstår”. Vi måste få tillbaka makten och vi måste sluta med att delegera makten till partier som inte längre åtnjuter vårt förtroende, detta gäller alla de etablerade.

        Gilla

      • Karin- jag tror inte på inbördeskrig, men däremot är jag övertygad om att om SD blir största parti så kommer de andra 7 att stifta en lag som gör SD olagligt. Man kommer att använda Arnstads definition av fascism och sedan utgå från den tolkningen. Då kan man förbjuda SD

        Gilla

      • Peter, jag tror heller inte på inbördeskrig – det ”kräver” en stor del aktiv befolkning och det saknar Sverige – åtminstone på den ena sidan.
        Jag förstår också varför Löfven, Arnstad och Andersson hela tiden mal på om fascism och nazism, så fort SD kommer på tal.

        Gilla

    • Jag förstår till 100% att radikalfeminister är arga och olyckliga. Mycket går ut på att förneka sig själva och att de sitter i en omöjlig situation utan någon somhelst makt att själva göra ett skit åt sina liv och sina val. Allt som går fel beror på en osynlig makt och inget de gör har någon inverkan.

      Att leva i en sån bubbla av maktlöshet måste vara oerhört frustrerande. Likaså om man följer forskning kring manligt / kvinnligt så är det uppenbart att feminismen förnekar mycket som är biologiskt betingat, och hur bra är det för psyket att känna och vilja en sak men tvingas till något helt annat av en oerhörd social press från andra kvinnor?

      Gilla

      • Alla har ett val, mitt val är att inte grotta ner mig i sån skit som i påståendet. Vill man inte göra det valet är det också ett val. Forskningen är väl antagligen genusforskningen och den är inte forskning. Den är radikal-femistiskt tyckande illa dolt som så kallad vetenskap där Lysenkos metoder går igen och igen.

        Gilla

Kommentera

